Wednesday, July 23, 2008

Kursus Pembangunan Staf SEMSAS 2008

SEMSAS telah mengadakan Kursus Perkembangan Staf sebanyak 4 kali.


KURSUS KALI PERTAMA

Tarikh : 19 APRIL 2008 (SABTU)
Masa : 8.00 – 2.00 petang
Tempat : Makmal Komputer SEMSAS
Kehadiran : 65 orang

Tajuk :
KEMAHIRAN GURU MENGGUNAKAN ICT DALAM P&P

Slot 1 - Lesson Plan menggunakan ICT
Slot 2 - Pengintegrasian ICT dalam P & P

Kursus tersebut telah dijalankan oleh 2 orang penceramah dalaman iaitu Puan Kamariah bt. Alias bagi Slot 1 dan Cik Ho Chai Ping bagi slot 2. Guru-guru banyak mendapat maklumat baru yang boleh digunakan dalam P&P mereka.
Kos keseluruhan untuk LDP ini ialah RM 980 .00

KURSUS KALI KE-2

Tarikh : 28 APRIL 2008 (ISNIN)
Masa : 3.30 – 6.00 petang
Tempat : Makmal Bahasa SBPI Kuantan
Kehadiran : 65 orang

Tajuk :
DRIVE FOR EXCELLENCE

Kursus ini diadakan secara bersama dengan guru-guru SBPI Kuantan. Kursus tersebut telah disampaikan oleh YM Tengku Azuan bt. Tengku Muhamad. Beliau telah memberi pendedahan tentang pengurusan Headcount dan cara mendekati pelajar yang bermasalah dalam akademik. Kursus ini dijalankan untuk membolehkan guru-guru memahami peranannya dalam pelaksanaan headcount bagi subjek masing-masing. Hasil maklumbalas, guru-guru amat berpuashati mengenai ceramah yang disampaikan.dalam meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran mereka.
Kos keseluruhan untuk LDP ini ialah RM 300.00



KURSUS KALI KE-3

Tarikh : 10 MEI 2008 (SABTU)
Masa : 8.00 – 2.00 petang
Tempat : BILIK GERAKAN SEMSAS
Kehadiran : 60 orang

Slot 1 -
Tajuk : P&P Berkesan

Slot 2 -
Tajuk : Kepimpinan Pengurusan Guru

Kursus tersebut telah dijalankan oleh Puan Hajah Fatimah bt. Abdullah. Guru-guru banyak mendapat maklumat baru yang boleh digunakan dalam P&P mereka. Guru-guru mendapat idea bagi menceriakan sekolah berdasarkan pendedahan pengalaman beliau.
Kos keseluruhan untuk LDP ini ialah RM 1280.00


KURSUS KALI KE-4

Tarikh : 12 JULAI 2008 (SABTU)
Masa : 8.00 – 2.00 petang
Tempat : BILIK GERAKAN SEMSAS
Kehadiran : 60 orang

Slot 1
Tajuk : Perancangan Strategik

Kursus ini disampaikan oleh Tuan Pengetua sendiri, Tuan Haji Mokhtar bin Abdullah. Beliau telah menerangkan tentang kepentingan merancang sebelum melakukan sesuatu perkara. Dengan adanya perancangan kita dapat melaksanakan sesuatu perkara mengikut apa yang telah dirancang. Kursus ini penting bagi guru-guru untuk merancang P&P bagi subjek dan panitia masing-masing.

Slot 2 -
Tajuk : Peranan Amanah Raya dalam Pengurusan Aset dan Harta

Kursus tersebut telah disampaikan oleh Encik Ahmad Saruji bin Abdul Azizi, Pengurus Kanan Amanah Raya Berhad. Guru-guru banyak mendapat maklumat tentang pengurusan asset dan harta. Guru mendapat idea bagi menguruskan asset dan harta mereka untuk ditinggalkan kepada pewaris.




Slot 3 -
Tajuk : Peranan Pusat Kutipan Zakat dalam Pengurusan Aset dan Harta

Kursus tersebut telah disampaikan oleh Ustaz Azmi bin Othman, Pegawai Pusat Pungutan Zakat Negeri Pahang. Beliau telah mendedahkan tentang kewajiban sebagai orang Islam untuk membayar zakat zakat harta. Beliau juga menerangkan peranan Pusat Pungutan Zakat dalam membantu golongan yang memerlukannya. Hasilnya ramai guru yang telah bersetuju membuat bayaran zakat melalui potongan gaji.

Kos keseluruhan untuk LDP ini ialah RM 1320.00