Tuesday, May 20, 2008

SMSKS LDP 2/2008: KURSUS 'APPROPRIATE LANGUAGE TO USE IN SETTING QUESTIONS FOR MATHEMATICS AND SCIENCE TEACHERS

Semua guru Matematik dan Sains (guru-guru PPSMI) seramai 21 orang, di SM Sains Kuala Selangor telah menghadiri kursus “Appropriate Language to use in setting questions for Maths and Science teacher’ pada 17-18 Mei 2008. Kursus ini telah dilaksanakan hasil dari perbincangan AJK PIBG SM Sains Kuala Selangor dan dengan kerjasama pihak Alumni UiTM Shah Alam dan telah diadakan di Dewan Seminar , Kolej Mawar, UiTM Shah Alam , Selangor.
Kursus ini dijalankan untuk :
1. Melatih guru menggunakan bahasa yang sesuai dalam membuat soalan peperiksaan terutama untuk matapelajaran Matematik dan Sains
2. Mempertingkatkan Bahasa Inggeris guru
3. Bertukar-tukar fikiran antara guru dan pihak luar terutama pensyarah di UiTM.

Antara aktiviti yang dijalankan adalah:

1. 'Ice breaking’ menampilkan penceramah Professor Madya Hajah Hasnah (Pensyarah Kanan Akademik Pengajian Bahasa, UiTM)

2. 'Oral Comunication Enchacement' Professor Madya Hajah Hasnah

3. 'Classroom Management Strategies' oleh Datin Umminajah Salleh dan Pn. Siti Mariam

4. 'Effective Presentation Strategies' oleh Pn Noorjahan Zaida Hashim

5. ‘Evaluation and closing' oleh Datin Umminajah Salleh dan Pn Siti Mariam

Kursus ini telah diakhiri dengan pemberian sijil kepada semua peserta kursus oleh pihak Alumi, UiTM yang telah disampaikan oleh Y.Bhg. Datin Umminajah Salleh dan juga penyampaian cenderamata dari pihak sekolah kepada semua penceramah yang terlibat dalam kursus ini.

Kursus ini telah melibatkan kos perbelanjaan berjumlah RM 2231.00 , dimana sebanyak RM 500.00 menggunakan duit LDP dan selebihnya ditanggung oleh PIBG, SM Sains Kuala Selangor.

Program ini telah mencapai matlamatnya , dan amat bermanfaat kepada guru-guru PPSMI di sekolah ini bagi mengaplikasikan apa yang telah didapati dalam kursus ini ke dalam P&P mereka dan ketika membuat soalan peperiksaan khususnya. Adalah di harapkan agar kursus ini dapat diteruskan lagi dengan siri yang seterusnya.

Disediakan oleh:
Jawatankuasa Perkembangan Staf, SMSKS