Saturday, June 7, 2008

LDP SBPI Kubang Pasu Siri 2/2008

Pada hari Sabtu, tanggal 10 Mei 2008 yang lepas, Jawatankuasa Pembangunan Staf SBPI Kubang Pasu telah mengadakan Kursus Pembangunan Staf Siri 2/2008. Kursus yang bertajuk "Pengendalian Komputer" dijalankan mulai jam 8.30 pagi hingga 2.30 petang di Makmal Bahasa SBPIKP. Seramai 50 orang guru telah menyertai kursus ini. Kursus Pengendalian Komputer ini telah dikendalikan oleh Pemangku Guru Kanan Sains dan Matematik SBPI Kubang Pasu, En. Wan Muhammad Nasri bin Wan Abd. Rahman.

Matlamat kursus ini adalah untuk meningkatkan penguasaan guru-guru dalam penggunaan komputer bagi meningkatkan mutu kerja. Selain itu, kursus ini juga bertujuan memberi pendedahan kepada guru-guru perkara-perkara asas yang penting, tetapi sering dilupakan ketika menggunakan komputer.

Sesi 1 (8.30 - 10.00 pagi) memberikan tumpuan kepada perkara-perkara asas dalam pengendalian komputer. Perkara ini melitupi aspek mengendalikan komputetr secara selamat, khususnya bagi memerangi masalah cecacing dan virus komputer. Selain itu peserta juga didedahkan dengan kaedah penyimpanan data yang selamat dalam sistem komputer, terutama ketika komputer diceroboh oleh virus.

Sesi 2 (10.30 pagi - 12.00 tgh) pula mendedahkan peserta dengan asas-asas memasukkan, mengaplikasikan dan mengubahsuaikan data dalam sistem Hamparan Kerja ( Excell ). Dalam sesi ini guru-guru diperkenalkan dengan sistem data, kaedah memasukkan data, dan cara-cara penggunaan data yang berkesan melalui sistem MS Excell.

Dalam sesi 3 (12.00 tgh - 2.30 petang) pula, peserta telah diberikan latihan secara praktikal oleh pengajar, terutama dalam pengendalian data. Peserta telah diberikan bimbingan secara hands on bagi memudahkan mereka menguasai kaedah memasukkan , mengira, dan mengaplikasi data, khususnya markah-markah pelajar.

Peserta memberikan respons yang positif terhadap kursus yang menelan belanja RM 616.00 ini. Diharapkan guru-guru dapat mengaplikasikan ilmu yang diperoleh bagi memudahkan mereka membuat analisis bagi setiap ujian dan peperiksaan.

Laporan disediakan oleh,

Ariffin bin Salleh,

Setiausaha Jawatankuasa Pembangunan Staf,
SBPIKP.