Thursday, May 22, 2008

Taklimat Kesihatan - Pencegahan Denggi


Pada hari Selasa, 20 hb Mei 2008, pihak Sekolah Dato' Abdul Razak dengan kerjasama Kementerian kesihatan telah mengadakan taklimat kesihatan bertempat di Dewan Tun Abdul Razak. Taklimat bertajuk Penyakit Demam Denggi dan Pencegahannya telah disampaikan oleh Tn Hj Muslal b. Rakiman, Pegawai dari Cawangan Penyakit Bawaan Vektor, Kementerian kesihatan. Taklimat ini telah dihadiri oleh 41 orang guru.


Tujuan utama taklimat ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan kepada guru tentang penyakit demam denggi terutama tentang tanda-tanda penyakit tersebut. Perkara ini amat penting untuk guru-guru sekolah berasrama penuh supaya lebih peka dengan penyakit yang dihidapi oleh pelajar untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini. Lebih-lebih lagi demam denggi mudah berjangkit dan merupakan penyakit yang boleh membawa maut jika tidak dirawat awal.


Antara perkara yang disentuh dalam taklimat ini adalah tentang jenis-jenis nyamuk dan penyakit bawaannya, tanda-tanda awal penyakit demam denggi serta cara-cara pencegahan penyakit dan pemusnahan tempat pembiakan nyamuk. Kesimpulannya, guru memperoleh banyak input baru tentang penyakit demam denggi dan cara pencegahannya.