Pengenalan
Dalam usaha untuk mengejar kecemerlangan akademik, bimbingan dan tujuk ajar murid perlu dilakukan secara terancang dan sistematik. Bimbingan yang terancang memerlukan gerak kerja yang lengkap. Menyedari hakikat itu, maka JK Perkembangan Staf telah menganjurkan siri ceramah dan pendedahan yang berkaitan dengan analisis head count. Analisis ini sekiranya dibuat dengan kemas, setiap permaslahan murid akan dapat dikenalpasti seterusnya diambil tindakan yang sewajarnya.
Memandangkan bilangan peserta yang agak ramai, maka kursus ini dijalankan dalam dua siri. Siri pertama dikhususkan kepada guru-guru dari Jabatan Bahasa dan Jabatan Pendidikan Islam,manakala siri keduabagi jabatan Sains dan matematik dan Jabatan Kemanusiaan.
Nama Kursus : Analisis Head Count dan ISIS
Tarikh : 6 & 27 Ogos 2008
Masa : 2.30 – 4.30 pm
Tempat : Makmal ICT, SMAP, Labu
Penceramah : En. Lokman Idris,
S/Usaha Peperiksaan, SMAP, Labu
Kehadiran : rujuk lampiran
Objektif
i. mendedahkan tentang tanggungjawab guru mata pelajaran, guru kelas, ketua panitian dan ketua bidang berkaitan dengan analisis head count.
ii. Menjeaskan langkah dan panduan menggunakan setiap jenis borang yang berkaitan dalam penyediaan head count.
iii. Menjelaskan tentang kegunaan analisis head count dalam dalam menyelesaikan permasalahan murid.
Perbelanjaan
i. Minum petang - RM3.50 x 75 orang = RM262.50
- disediakan oleh Kantin Sekolah
---------------------------
RM 262.50
Intipati Kursus
i. Objektif
- guru-guru dapat menentukan TOV, mengira OTI, dan ETR
- guru dapat melaksanakan post-moterm untuk melihat kemajuan pelajar mengikut mata pelajaran
- merancang rogram yang sesuai dengan kebolehan murid dengan lebih berkesan
- panitia dapat berfungsi dengan lebih berkesan untuk membantu membimbing murid mencapai target.
ii. langkah penggunaan
- guru-guru perlu memahami semua istilah yang digunapakai dalam analisis ini.
- Pengiraan Hc dengan menetapkan ETR/ unjuran pencapaian setiap murid
iii. Borang-borang yang terlibat dalam HC seperti borang analisis keseluruhan mata pelajaran, senarai murid keseluruhan, senarai murid mengikut kelas, borang individu, borang untuk target GP sekolah, dan boring senarai nama murid mengikut pencaaian.
iv. Post-Moterm, melibatkan
- proses bedah siasat untukmengkaji, kenalpasti, unca kelemahan pelajar
- keupayaan guru untuk membimbing semua muird yang terlibat
- membuat analisis semua maklumat yang terdapat dalam boring HC
v. Cara membuka ISI
- penceramah telah menjelaskan langkah demi langkah untum membuka program ISI. Walau bagaimana pun JK Penilaian telah mempermudahkan dengan menyediakan system ke dalam semua computer / laptop individu guru-guru.
Penutup
Penjelasan mengenai Head count dan ISI erlu dibuat dari masa ke semasa supaya pemahaman dan ingatan guru-guru sentiasa diberi.
Disediakan oleh:
En.Mohd Hussain bin Yaacob
S/Usaha Perkembangan Staf
SMAP, Labu