Saturday, July 26, 2008

KURSUS PERKEMBANGAN STAF 1 -SMSSMJ




Pada 19/4/08 yang lalu Jawatankuasa Perkembangan Staf SMSSMJ telah menganjurkan kursus Brain Storming yang di adakan di bilik mesyuarat SMSSMJ. Penceramah adalah Puan Penolong Kanan. Kursus ini telah dihadiri seramai 67 orang guru. Kursus ini bermula dari jam 9.00 pagi dan berakhir pada jam 4.30 petang.
Kandungan kursus
Ceramah (9.00 – 10.30 pagi)
a) Definisi Brain Storming
b) Tujuan diadakan Brain Storming – secara umum
c) Kehendak pihak pengurusan sekolah terhadap kursus dan bengkel yang diadakan

Bengkel ( 11.00 – 12.30 tgh)
Guru dibahagikan kepada beberapa kumpulan . Setiap kumpulan akan dibimbing oleh seorang fasilitator yang terdiri daripada PK HEM, PK Ko Kurikulum dan semua Guru kanan Mata Pelajaran. Mereka dikehendaki menyenaraikan sebab dan akibat kemerosotan sekolah dari segi pentadbir, guru dan pelajar. Mereka juga dikehendaki menyenaraikan strategi bagi mengatasi masalah tersebut.
Peserta hendaklah telus dan jujur semasa menyenaraikan dapatan mereka.

Perbincangan ( 2.00 – 4.30 petang)

Peserta menyatakan dapatan tiap kumpulan serta strategi dan langkah mengatasinya.
Kesimpulan
Beberapa orang fasilitator telah merumuskankan dapatan peserta. Secara kesimpulannya, kecemerlangan sesebuah sekolah memerlukan kerjasama setiap ahli dalam organisasi, ‘team work’ yang kuat , dan jangan saling menyalahkan orang lain. Teguran membina haruslah diterima sama ada teguran untuk pihak pentadbir daripada orang bawahannya atau teguran daripada pihak pentadbir kepada orang bawahannya.

Kos
Kursus ini mengambil kos sebanyak RM 1154
Pelapor
Hjh Noraini binti Saldan
(Setiausaha Perkembangan Staf)